Hoe bouw ik een product vanaf de grond op?

Stappen om een product te laten maken:

  • Beslis: Beslis altijd over een uniek product dat niet beschikbaar is op de markt.
  • Ontwerp: Ontwerp het product op een manier dat de klant zich aangetrokken voelt tot uw product.
  • Test: Voordat u het product lanceert, test u het product vanuit het oogpunt van de gebruiker. Nota: Als u één of ander probleem vindt dan herontwerp het, en test het opnieuw. Het proces gaat verder tot u de beste output vindt.
  • Lanceren: Dan lanceer uw product op de markt.

Met zo’n tool bouwen kunnen je jaarlijkse terugkerende inkomsten stijgen van € 0 tot meerdere miljoenen euro’s.

Let hierbij op het volgende:

Er zijn een heleboel dingen die je verkeerd kunt doen. Er zijn een heleboel dingen die je verkeerd zal doen. En het zal helemaal goed komen.

Maar hier zijn de dingen die je goed moet doen:

Het is belangrijker om een klant te hebben dan een product.

De helft van de dingen die we vandaag gebouwd hebben, hadden we nooit gedacht te bouwen toen we begonnen. In geen miljoen jaar. Onze klanten brachten ons daar en we hadden het ultieme proefkonijn klant (die een kantoor deelt met ons nog steeds) om ons echte, harde feedback te geven vanaf het begin. Zij zagen dingen die wij niet zagen. We mochten alles op hen uitproberen. En uiteindelijk lukte het.

Maar het vergt een hele cyclus van bouwen, testen, feedback verzamelen en weer terug naar af.

Ons idee was nog niet helemaal uitgewerkt toen we begonnen. Maar het uitwerken rond een specifieke klant met specifieke behoeften en gebruikssituaties was ons belangrijkste hulpmiddel om er te geraken.

Verkoop voordat je er klaar voor bent, anders vertraag je jezelf alleen maar.

Ik vind het heerlijk om terug te kijken naar de eerste versies van ons product, te lachen en me op mijn hoofd te krabben over hoe we het ooit verkocht hebben. En ook al is een aantal van die eerste verkopen dramatisch mislukt, de waarheid blijft – we zouden hier niet zijn zonder hen. We zouden niet de feedback gekregen hebben die we nodig hadden om ons aanbod te verbeteren.

Nog belangrijker, verkoop creëert druk om te leveren. Druk creëert de diamanten.

Dus zodra je een ontwerp voor een prototype de deur uit kunt krijgen ga het verkopen. Voordat het klaar is. Zelfs als je je beschaamd voelt. Want verkoop is de stimulans voor alles.

  • Geef voorrang aan de verbetering van het dagelijkse werk boven het dagelijkse werk zelf.
  • Iedereen heeft het druk.
  • Dus als een klant komt aankloppen voor hulp…
  • Gemiddelde bedrijven helpen de klant.
  • Goede bedrijven helpen de klant, nemen de feedback in zich op, en bouwen processen die de volgende 10 klanten met hetzelfde probleem helpen.
  • Hetzelfde geldt voor werknemers.
  • Dat is hoe je schaalt.

Krijg een klant. Verkoop het meest eenvoudige product MVP, zelfs als je je ervoor schaamt. Dan schaal de processen op.

Eigenlijk een heleboel dingen, als je het budget hebt:

A) Gebruik topcoder om een wereldklasse architect en business analist te krijgen.

B) Laat een gedetailleerde systeem architectuur en een specificatie document maken

C) Identificeer een tech resources met behulp van platforms zoals Clutch of upwork werken met een team dat een oplossing heeft gebouwd in de tech stack van uw keuze en kers op de taart zou zijn als het team heeft relevante domeinkennis.

D) Gebruik een derde partij team om de bruikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de code te testen.

Als u echt alle stappen wilt kennen om een nieuw product vanaf nul te creëren, zijn er talrijke boeken over dit onderwerp, die allemaal een andere invalshoek en strategie hebben. Zelfs als iemand een dergelijke vraag hier zou proberen te beantwoorden, zou dat slechts één van de vele mogelijke antwoorden zijn.

Hier is een lijst van stappen uit één boek:

Design Awareness and Planned Creativity in Industry door L. Bruce Archer

Deze stadia van produktontwerp en produktontwikkeling zouden van toepassing zijn op een grote fabrikant en zouden variëren naar gelang het soort produkt:

Fasen van productontwikkeling

Strategische planning

Stadium 1 – Beleidsformulering

  1. Vaststelling van strategische doelstellingen
  2. Vaststellen van globale tijdschema’s, algemene budgetten en innovatie-richtsnoeren

Onderzoek

Fase 2 – Vooronderzoek

  1. Bepaal uitvinding, ontdekking, productidee of technologische basis
  2. Vaststellen van een behoefte, marktopening, consumentenvraag, producttekortkoming
  3. Vaststellen van de bestaande stand van de techniek
  4. Opstellen van een algemene prestatiespecificatie
  5. Identificeer waarschijnlijke kritieke probleemgebieden

Fase 3 – Haalbaarheidsstudie

  1. Vaststellen van technische haalbaarheid
  2. 2. Vaststellen van financiële haalbaarheid
  3. Oplossen van kritieke principiële problemen (uitvindingen, IE-kwesties)
  4. 4. Schetsen van algemene oplossing(en) voorstellen (schetsen van conceptontwerpen)
  5. Inschatting van de werkinhoud van fasen 4 & 5 en de kans op succes

Ontwerp

Fase 4 – Ontwerpontwikkeling

  1. Uitbreiden en kwantificeren prestatiespecificatie
  2. Ontwikkelen gedetailleerd ontwerp
  3. Voorspellen van technische prestaties en productkosten
  4. Opstellen van ontwerpdocumentatie
  5. Ontwerp technische evaluatie-experimenten en gebruikersproeven

Fase 5 – Prototype-ontwikkeling

  1. Bouw eerste prototype(s), mock-ups
  2. Testen en bench experimenten uitvoeren met prototypes
  3. Evalueren van technische prestaties
  4. Uitvoeren van gebruikerstests met prototypes, evalueren van de gebruiksprestaties

Fase 6 – Handelsstudie

  1. Herbeoordeling van het marktpotentieel in het licht van de proeven
  2. 2. Herberekening van de kosten
  3. 3. Marketing-/productieproblemen evalueren
  4. Herziening basisdoelstellingen, planning en ontwikkelingsbudget
  5. 5. Herzie indien nodig de prestatiespecificatie

Ontwikkeling

Fase 7 – Productieontwikkeling

  1. Ontwikkelen van een productieontwerp
  2. Documentatie productieontwerp uitvoeren
  3. Ontwerp technische, gebruikers- en marktproeven
  4. Construeer preproductie prototypes
  5. Uitvoeren van technische, gebruikers- en markttesten
  6. Evalueer de testresultaten en pas het ontwerp aan

Fase 8 – Productieplanning

  1. Opstellen van marketingplannen
  2. 2. Productieplannen opstellen
  3. Ontwerpen van verpakkingen, promotiemateriaal, gebruikershandleidingen
  4. 4. Ontwerpen van mallen en gereedschappen

Opstarten productie/marketing

Fase 9 – Gereedschapmakerij en marktvoorbereiding

  1. Constructie van mallen en gereedschappen
  2. 2. Construeer een proefcharge producten met behulp van gereedschappen
  3. Testen van proefproducties
  4. Maak marketingmateriaal online en gedrukt
  5. Plaats/distribueer marketingmateriaal

Productie

Fase 10 – Productie en verkoop

  1. Initieer marketing inspanning
  2. Start productie, distributie en verkoop
  3. Verzamelen van markt-, gebruikers-, reparatie- en onderhoudsgegevens
  4. Aanbevelingen doen voor ontwerpen van de tweede generatie
  5. 5. Aanbevelingen doen voor verder onderzoek

Hebt u een idee voor een service die nuttig zal zijn voor uw doelgroep?

Dan is het hoog tijd om het te presenteren!

Maar wees niet te gehaast, en begin niet meteen te werken aan de ontwikkeling van een volledig functioneel product.

Het zal enorm veel tijd en geld kosten, en bij de lancering kan blijken dat het idee niet langer levensvatbaar is en dat de klanten niet bereid zijn te betalen voor een product dat ze niet nodig hebben.

Om een dergelijke situatie te vermijden en uw middelen te sparen (tijd, geld, werk van uw team), doe eerst onderzoek naar de behoeften van uw doelpubliek door hen een MVP voor te leggen.

Minimum Viable Product (MVP) is een product dat de belangrijkste kenmerken van het idee bezit. Het wordt vrijgegeven aan het doelpubliek met de bedoeling om hun feedback te verzamelen.

Het presenteren van een MVP aan uw klanten zal u helpen om:

na te gaan of uw product interessant is voor de gebruikers (ervan uitgaande dat het doelpubliek correct is gekozen)
te bepalen of de kernfunctionaliteit correct is gekozen
uit te zoeken welke functies het nuttigst en populairst zijn
een basis van potentiële klanten en early adopters van uw product te creëren
bepaal de mogelijke problemen, om ze te voorkomen of op te lossen in dit vroege stadium.


Redenen om een MVP te maken:

Als blijkt dat de gebruikers niet klaar zijn om te betalen voor deze dienst, zal het u helpen geld te besparen door niet te investeren in een niet-levensvatbaar product.
Als sommige functies niet populair blijken te zijn, zul je dat in een vroeg stadium weten, en zul je geen middelen verspillen aan de ontwikkeling ervan.
Als de gebruikers van het idee houden, zullen zij early adopters van uw product worden, en zullen zij waarschijnlijk loyaal blijven, zelfs als concurrenten besluiten iets soortgelijks te lanceren.
Hoewel de kosten van het bouwen van een online marktplaats MVP veel lager zijn dan het ontwikkelen van een volledig product, is het een vergissing om te denken dat een MVP een ruw, slecht gemaakt product is: mensen zullen niet betalen voor goederen van lage kwaliteit.

Een effectieve MVP zou een kwalitatief-gedreven applicatie moeten zijn, die alleen de belangrijkste features bevat die in staat zijn om de meest kritische problemen van de gebruikers op te lossen.

Opmerking: Het hebben van een succesvolle MVP zal helpen om de tijd en het geld te verminderen die nodig zijn voor het uitbrengen van een app met volledige functionaliteit, en het zal je toelaten om het te presenteren aan een trouw, vertrouwd publiek.

Wat dan?

Het zou een echte hulp zijn als je het product zelf zou gebruiken

Dit zal u helpen om in de schoenen van de gemiddelde gebruiker te staan, en u verbeterpunten te laten zien die u nog niet eerder zult hebben gezien.

Ten derde, kies de niche

Probeer niet meteen in het begin een enorm bedrijf op te bouwen. Kies een smalle niche en een klein publiek en perfectioneer het product voor hun behoeften.

De vierde tip: verbeter de gebruikerservaring

Als u een gevestigd publiek hebt, is het tijd om u te concentreren op het verbeteren van de productprestaties. Laat het er professioneel en duur uitzien, zorg voor de ideale ervaring voor alle groepen gebruikers. In het geval van Airbnb, leiden tevreden klanten tot de welvaart van de verhuurders, wat op zijn beurt leidt tot het succes van Airbnb. Iedereen is tevreden.

Tip #5 Ontwikkel merkidentiteit

Besteed bij het creëren van een herkenbaar product aandacht aan het verenigen van de gebruikers in een gemeenschap. Mensen vinden het heerlijk om deel uit te maken van een groot sociaal geheel en zullen uw snel groeiende merk graag steunen.

Maar de bottom line is dit: eerst een MVP dan al het andere.

Het bouwen van een applicatie vanaf nul is een veel gecompliceerder werk dat een gecoördineerd werk impliceert van de verschillende specialisten, elk van hen vervult zijn eigen rol in het project:

back-end ontwikkelaars – zij zullen werken aan de architectuur van de toekomstige applicatie en aan server-side ontwikkeling
front-end ontwikkelaars – zij werken aan de client-side ontwikkeling en de correcte werking van de gebruikersinterface van de applicatie
QA ingenieurs – testen is een essentieel onderdeel van de applicatie-ontwikkeling. Met behulp van het werk van QA-team zullen we ervoor zorgen dat de applicatie voldoet aan de eisen van de klant en correct werkt
project management – het team zal op de meest effectieve manier werken als het werk van de verschillende afdelingen wordt gecoördineerd door één persoon die alle bijzonderheden van het project kent. De projectmanager is een bemiddelaar tot wie de klant zich kan wenden met allerhande problemen.
Als u het werk aan uw product delegeert aan een professioneel bedrijf, krijgt u professionele ontwikkelaars, QA-engineers en een projectmanager tot uw beschikking. In de tabel hieronder vindt u een prijsindicatie voor een MVP van een marktplaats met de functionaliteit die we hierboven hebben beschreven:

De prijs is berekend op basis van het gemiddelde uurtarief van Oost-Europese ontwikkelaars, dat ongeveer €40/uur bedraagt. Natuurlijk zijn dit benaderende cijfers – om preciezere informatie te kunnen geven, moeten we het business model van uw project en uw behoeften grondig bestuderen.

je hebt maar één werkend prototype nodig. Van daaruit zal het verschillende revisies ondergaan tot het markt-klaar is. Uw vermogen om te produceren zal de verkoopprijs en uw winstgevendheid beïnvloeden. Laten we zeggen dat het drie jaar lang heel goed zal verkopen: u moet echt de levensduur van uw product op de markt bepalen voor een overzichtelijker tijdschema

  • Wat is uw product?
  • Speciaal ontwikkeld voor.?
  • En op welke locatie ga je het verkopen?
  • En focus op het soort mensen die je wilt kopen dit.?
  • Student, zakenman, enz. Normale mensen.

U moet uw idee testen bij uw ideale markt. Maak de makkelijkste, snelste, eenvoudigste versie en bied die te koop aan bij een handjevol mensen in je doelmarkt. Dat zal je meteen vertellen of mensen geld zullen betalen voor je product of niet. Luister goed naar wat ze zeggen.

De beste producten zijn de producten die in een behoefte voorzien of een probleem oplossen voor klanten. Het gaat er niet om wat u wilt produceren: het gaat erom wat zij willen kopen en waar zij geld voor willen betalen.


Hoe kan ik mijn product laten maken en verkopen?

Hangt van het product af. Maar hier zijn een paar methoden:

Als het product iets alledaags is en al op grote schaal in omloop is (iets kleins, zoals een vork of een wijnglas of een muismat), dan kun je contact opnemen met een fabrikant via een site als Alibaba. De meeste fabrikanten zullen catalogi hebben van gelijkaardige producten die ze kunnen merken en naar u verzenden. Dit kost meestal ergens tussen de €3.000 – €10.000 voor een minimale bestelhoeveelheid (afhankelijk van de grootte, materialen, etc).

Als het product niet precies is zoals iets dat ooit is gemaakt, maar toch dichtbij, kunt u nog steeds fabrikanten contacteren zoals voordien, en een aangepaste vorm laten maken. Mallen kosten gewoonlijk ongeveer €500-€1000, en soms moet u grote hoeveelheden produceren om het de moeite waard te maken voor de fabrikant. Dat kan erg duur zijn.

Als uw product iets is dat nog nooit eerder is gedaan, neem dan contact op met een technisch ontwerper – gebruik bronnen zoals Upwork om dit goedkoop te doen – en laat hen uitzoeken hoe het logistiek in zijn werk zou gaan. Dan… zoals eerder… neem contact op met een fabrikant en laat het maken. Dit is waarschijnlijk het duurst van allemaal.

Voor digitale producten zoals apps, kan het nog steeds nodig zijn om technisch ontwerpers in te schakelen (tenzij je het zelf kunt), in welk geval de kosten voor hun tijd extreem hoog kunnen zijn.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je eerst je markt test. Begin met kleine hoeveelheden (niet meer dan een paar honderd stuks) en zorg ervoor dat er ergens vraag naar is. U kunt dit controleren op Amazon met een programma als JungleScout, of gewoon op Reddit of Instagram.

Een andere manier om de marktvraag te checken voordat u geld uitgeeft, is door een crowdfundingpagina te starten op een productgericht platform zoals Kickstarter of Indiegogo: Van concept naar markt met crowdfunding . Op die manier kun je eerst het geld inzamelen van potentiële kopers, en dan de goederen kopen, in plaats van het andersom te doen.

Wat betreft plaatsen om je producten te verkopen, de sky is the limit. Hier zijn een paar van mijn favoriete:

  • Amazon – geweldig voor huismerk-producten
  • eBay – oké voor wat detailhandel, maar vooral voor groothandel en aanbiedingen
  • Webshop bouwen – een van de beste manieren ooit om een winkel online op te zetten 

De eerste twee komen met hun eigen marketing kanalen, de derde zul je zelf moeten doen. Er zijn een aantal verschillende manieren om je nieuwe product onder de aandacht te brengen:

Instagram – volledig visuele media en vrij gemakkelijk om een aanhang op te bouwen; geweldig voor nieuwe marketeers om hun boodschap uit te dragen

Facebook en Google advertenties – betaal je weg naar roem

Reddit – start gesprekken, breng het nieuws naar buiten

Dit zijn manieren om uw product op de markt bekend te maken & te verkopen.

Betrek ons graag bij uw vragen over productverkoop of marketing, onze contactgegevens vind je hier op deze website.

Geef een reactie