Is het slim QR-codes te gebruiken voor je onderneming? 11 voordelen

Denk je niet dat QR codes het beste idee ooit zijn?

Het is niet waar dat niemand weet hoe ze te gebruiken.

Bij een van de bedrijven waar ik heb gewerkt, hebben we ons een paar jaar geleden over precies deze vraag gebogen. Ik ga deze vraag dus benaderen vanuit het standpunt van een zakelijke beslissing voor een gevestigd productiebedrijf met gevestigde bedrijfsprocessen, niet als een marketingtool zoals in andere antwoorden deze vraag lijkt te worden benaderd.

Het verband tussen analoog en digitaal

Iedereen heeft ze wel eens gezien. Vreemde vierkante plaatjes die lijken op een mislukte kruiswoordpuzzel. Sinds enige tijd kom je steeds meer zogenaamde QR-codes tegen. Je vindt ze op posters, in advertenties, in tijdschriften en ander reclamemateriaal. Waar worden QR-codes eigenlijk voor gebruikt? En waar kun je ze voor gebruiken in je marketing? In dit artikel zal ik uitleggen wat QR codes zijn en hoe je ze kunt gebruiken.

1. Wat is een QR code?

De QR code werd uitgevonden in 1994 door het Japanse bedrijf Denso, een onderdeel van Toyota, en werd gebruikt om informatie te verkrijgen van auto-onderdelen.

Een QR code is een vierkante barcode die gescand kan worden met een mobiele telefoon, een Smartphone. QR staat voor “Quick Response”. En door de QR code te scannen, wordt deze omgezet in bijvoorbeeld tekst of wordt je direct doorgestuurd naar een internetadres. Maar waarom zouden we QR codes gaan gebruiken in onze marketing?

2 Waarom een QR code?

Het invoeren van een domeinnaam op een mobiele telefoon is vaak lastig. Een QR code is geschikt om (mobiele) websites toegankelijk te maken voor een breed publiek. Het grote voordeel van QR-codes is dat u zelf de ACTIE achter de QR-code kunt plaatsen. Je hoeft de QR-code alleen maar te scannen en je wordt doorverwezen naar de juiste (landings)pagina. Met daar aanwezig bijvoorbeeld meer achtergrond, – extra informatie over het product. Informatie die vervolgens gedeeld kan worden met je vrienden (netwerk), maakt – naar onze mening – een QR-code een krachtig marketinginstrument.

Voordelen van de QR Code:

Effectief en krachtig communicatiemiddel;
Directe interactie met potentiële klanten;
Eenvoudige stap naar mobiele marketing;
Maakt respons op gedrukte media meetbaar.

3 Hoe werkt een QR code?

U scant een QR code, door met de ingebouwde camera van uw mobiele telefoon over de QR code te gaan, zodat deze volledig in beeld is. De QR code reader leest de QR code en zet deze om in tekst of bijvoorbeeld een internetadres. Als het een internetadres is, wordt het direct geopend in de webbrowser van uw telefoon.

4 Welke acties kunt u een QR code laten uitvoeren?

Standaard tekst op het scherm tonen
Bezoek website URL
Telefoonnummer bellen
SMS bericht versturen
Verstuur e-mail bericht
Bewaar e-mail adres
Deel contactgegevens
Google Maps locatie tonen
Wifi aanmelding (alleen voor Adroid)
Sociale media (bijv. LinkedIn, Facebook, Twitter)
Bekijk YouTube video

5 Hoe maak je een QR code?

Op het internet zijn verschillende GRATIS programma’s te vinden waarmee je in een paar seconden een QR code kunt maken. Persoonlijk vind ik de website van http://www.qrstuff.com het meest eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Je kiest één van de bovenstaande gewenste acties en je vult de gevraagde gegevens in (bijvoorbeeld een URL naar een specifieke webpagina). De QR code die automatisch wordt gegenereerd op de website van http://www.qrstuff.com verschijnt op het scherm en kunt u vervolgens opslaan op uw computer. Deze QR code kunt u vervolgens gebruiken in uw drukwerk, e-mail berichten, websites etc..

6 QR code in uw marketing

Het idee achter een QR code is om makkelijk en snel te kunnen switchen tussen mediakanalen. Vaak is dit van offline naar online. Er zijn vele toepassingen van QR codes denkbaar (direct mailing, T-shirts, entreekaartjes, magazine, brochure, bedrijfsauto, beursstand, visitekaartje, relatiegeschenk, e-mailhandtekening, website).

“QR-codes bieden interactieve marketing- en verkoopmogelijkheden.

Om QR-codes succesvol in uw marketing te integreren, is het belangrijk om uw doelgroep te begrijpen, duidelijke doelen te stellen, en (toegevoegde) waarde te bieden. Ik zal hieronder een paar voorbeelden noemen. Natuurlijk is het belangrijk om hier zelf over na te denken. Wie is je doelgroep? Wat is je doel met QR-codes in je marketingcampagnes en hoe creëer je activiteit? Welke (toegevoegde) waarde biedt u uw potentiële klanten?

Inzicht in uw doelgroep:

  • Heeft uw doelgroep een smartphone?
  • Heeft uw doelgroep uitleg over de QR code?
  • Is uw doelgroep aanwezig op het internet?
  • Stel duidelijke doelen:

Leads genereren;

Vergroot uw e-mail database;
Vergroot het aantal blog lezers;
Zorg dat ze je gaan volgen op Social Media.

(Toegevoegde) waarde:

  • Iets te winnen hebben;
  • Geef een kortingscode;
  • Download een gratis e-book;
  • Een slideshare/powerpoint bekijken;
  • Productdemonstraties (+kortingscode);
  • VIP toegang geven tot een evenement, bijvoorbeeld.
  • Wanneer je geen (meer) waarde biedt met je QR codes, maakt dat je potentiële klanten minder snel geneigd om ze in de toekomst te scannen. Bied ALTIJD (meer) waarde wanneer een potentiële klant de moeite neemt om uw QR-code te scannen. ALTIJD!

7 Praktische QR-code toepassingen

Enkele QR-code toepassingen uit de praktijk:

  1. Het voorzien van een poster of flyer van een QR code die linkt naar een (mobiele) webpagina met meer (aanvullende/achtergrond) informatie over het onderwerp.
  • Bijvoorbeeld als makelaar die de QR code op de flyer van een huis plaatst. Bij het scannen van de QR code komen geïnteresseerden direct op de webpagina van de betreffende woning. Met alle achtergronden en aanvullende informatie van deze woning. Zo wordt bijvoorbeeld de mogelijkheid geboden om een afspraak te maken om de woning te bezichtigen. En bijvoorbeeld de mogelijkheid om de webpagina van het huis te delen met zijn of haar online netwerk.
  • Bijvoorbeeld als een opleidingsinstituut dat een QR code plaatst op de flyer/advertentie van een bepaalde opleiding. Bij het scannen van de QR code krijgt de geïnteresseerde meer informatie. Zo wordt bijvoorbeeld de mogelijkheid geboden om direct contact op te nemen of om zich in te schrijven voor de betreffende training. En de mogelijkheid om de webpagina te delen met zijn of haar online netwerk.
  1. Het plaatsen van een QR-code bij een product in de etalage. Op deze manier kunnen geïnteresseerden de QR code scannen en het product op de website bestellen. Bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat of na sluitingstijd. Of plaats een QR code op het product met een link naar de website met informatie over de producteigenschappen/details. Op deze pagina kunt u ook een kortingscode aanbieden, of de webpagina delen met uw vrienden (netwerk).
  • Bijvoorbeeld op de doos van een pizza. Bij het scannen van de QR code kunnen bijvoorbeeld de pizza, de bezorger en de pizzeria beoordeeld worden. Op deze manier wordt een dialoog met de klant aangegaan. En natuurlijk weer de mogelijkheid om de pizza aan te bevelen bij zijn of haar vrienden (netwerk).
  • Bijvoorbeeld in een museum waar een QR code gescand kan worden bij een object. En naar gelang meer informatie in de vorm van tekst, afbeeldingen en video (bijv. biografie) wordt getoond over de auteur.
  1. Een QR code op de achterkant van een visitekaartje die verwijst naar een (mobiele) webpagina met meer (aanvullende/achtergrond) informatie over de betreffende persoon. Wanneer daar een contactformulier wordt geplaatst, kan er gemakkelijk contact worden gelegd. Of een QR code met een link naar een Social Media pagina, bijvoorbeeld uw LinkedIn profiel / Twitter account. Met één druk op de knop kan uw potentiële klant een volger worden van uw bedrijf / persoonlijk profiel op Social Media.

Dit zijn slechts enkele praktische toepassingen van de QR code. Met een QR code is het mogelijk om print uitingen meetbaar te maken. Het is mogelijk om te meten hoe vaak de QR code is gescand en welke acties er naar aanleiding van de QR code zijn uitgevoerd op een website. Dit geeft inzicht in de effectiviteit van printcampagnes. Deze resultaten gecombineerd met de Google Analytics levert informatie op waarmee de campagne, de uiting en de website geoptimaliseerd kunnen worden.

QR-codes zijn primair bedoeld voor mobiele internetgebruikers. Zorg er dus voor dat de URL achter de QR code verwijst naar een mobiele internetpagina en niet naar een desktop internetpagina. Maak het zo eenvoudig en duidelijk mogelijk voor de lezer en laat ze niet allerlei extra handelingen verrichten om de extra informatie op het scherm te krijgen.


Achtergrond:

Op dat moment (2013) gebruikte het bedrijf al ongeveer 25 jaar 1D-barcodes – alle onderdelen kwamen binnen met 128B- of 3of9-barcodes op etiketten (we schakelden intern over van 3of9 naar 128 rond 2005) . Ze verlieten de fabriek als eindproducten met 128B-barcode-etiketten erop. Alle scanners waren Zebra Symbol LS2208 1D (Amazon) of gelijkaardig.

Opties:

Het kwam er op neer of het voor ons de moeite waard was om de verandering door te voeren die mogelijk zeer verstorend voor ons bedrijf zou kunnen zijn. We stelden drie mogelijke routes vast:

Blijf bij 1D streepjescodes zoals 128B
Voordelen:
0 kosten
vertrouwdheid met het proces
iedereen in de toeleveringsketen gebruikte ze
Nadelen:
Niet toekomstbestendig – bedrijven als FedEx en UPS gebruiken al 2D-codes op hun etiketten, en dat zijn dinosaurussen zoals wij 🙂 Maar in de toekomst zullen meer en meer bedrijven 2D barcodes gaan gebruiken.
Alles vervangen door 2D barcodes zoals QR

Voordelen:

Informatie dichtheid! Wanneer je te maken hebt met kleine onderdelen, en je kunt een groot stuk gegevens barcoderen op een klein etiket – dat is zeer voordelig. Vergelijk deze twee barcodes die een eenvoudige URL coderen:

Mobiel-vriendelijk
Klaar voor de toekomst
Nadelen:
Niet iedereen in de supply chain is klaar om 2D barcodes te gebruiken
Dure vervanging van meer dan 100 scanners (dit is een fabriek/magazijn) Zebra Symbol LS2208 1D (€80-€100 per stuk) vs Zebra Symbol DS4208-SR 2D (€170) (Amazon) – we hebben scanners nodig die zowel 1D als 2D aankunnen – om de labels van onze leveranciers en klanten te kunnen verwerken. Dus €25000 om alleen de hardware te vervangen (in 2013 kostten ze meer dan €250 per stuk, niet €170)
Nog duurder is het om alle labels te vervangen (20K verschillende soorten onderdelen, met een totale inventaris van bijna 3.000.000 items) – planken, producten, dozen, sommige labelprinters, enz. En dan heb ik het nog niet eens over de arbeidsuren
Upgrade van alle software – we hadden een op maat gemaakte ERP, om ons unieke bedrijfsproces te verwerken. We genereerden de meeste van onze streepjescodes direct (in tegenstelling tot voorgedrukte etiketten) op alle soorten papierwerk – facturen, pakbonnen, voorraadetiketten, enz.
Hybride aanpak: Upgrade naar 2D-barcodes naar behoefte met behulp van methoden ontleend aan Agile-ontwikkeling

Voordelen:


Nieuwe barcodes uitproberen op één gebied (slechts één deel van de inventaris, voor één klant) – als het niet werkt – terugdraaien, en itereren
Stijgende kosten – veel kleinere initiële kosten, en als het niet zou werken – zouden we niet veel geld verliezen
Gemakkelijker om resultaten te zien – in plaats van te wachten op een grote uitrol
Mogelijkheid om scanners helemaal te vervangen door handheld apparaten zoals deze die je vaak ziet in Apple winkels, en nu zelfs in plaatsen zoals Nordstrom Rack – Linea Pro 5 – 1D/2D .
Mogelijkheid om dezelfde technologie te gebruiken op marketingmateriaal, waaronder mailings, facturen, coupons, enz.


Nadelen:

  • Langere totale uitroltijd
  • Noodzaak om twee sets van codebases / bedrijfsprocessen te hanteren
  • Moeilijkere leercurve voor nieuwe werknemers die aan boord komen tijdens de overgang. (In productie – er is een bootlading aan verschillende trainingssessies die nieuwe werknemers moeten doorlopen – dus hoe moeilijker het proces, hoe duurder het is om iemand aan boord te krijgen, en productie in de VS heeft nu al geen grote marges)
  • Definitieve beslissing:

Na rijp beraad besloten we voor de hybride aanpak te kiezen, omdat we geen haast hadden met upgraden en onze bedrijfsprocessen achterwaarts vergelijkbaar moesten blijven. Het marketing aspect dat in sommige van de andere goede antwoorden werd geschetst, was slechts 1 van de redenen voor ons om het te overwegen. Hopelijk kan dit iemand helpen bij het zorgvuldig overwegen van QR codes, in plaats van er te snel in te stappen omdat het cool, modern, of gewoon het huidige modewoord is waar iedereen op springt.

Linea Pro vs Concurrentie vs gewone scanners

Disclaimer: Ik ben op geen enkele manier verbonden met Linea Pro, Honeywell of Motorola. Dit zijn slechts mijn persoonlijke meningen en ervaringen.

Een paar opmerkingen over de Linea Pro versus andere opties zoals Honeywell en waarom ik deze heb verkozen boven andere opties.

Voordelen:

App. In tegenstelling tot een gewone barcodescanner – je kunt niet alleen verschillende soorten barcodes verwerken – je kunt ook complexe gedragingen/operaties/interacties met je systeem creëren op basis van die barcodes.
Alleen iOS – ze zijn erg gericht op een goed product
Randapparatuur – koppelingen met thermische printers en dergelijke
Code voorbeelden – er zijn een aantal voorbeelden voor Livecode ( we gebruikten livecode) en Appcelerator Titanium ( overwoog het een tijdje) die ik online vond.

De makers van QR codes hebben er een punt van gemaakt om er ook voor te zorgen dat consumenten deze codes kennen.

Over het algemeen wordt er een eenduidige term gebruikt om mensen op de een of andere manier te “instrueren” om ze te scannen. Het woord “scannen” wordt mysterieus gebruikt, het registreert in de geest van deze mensen dat scannen betekent dat ze een apparaat (zoals hun mobiele telefoon) moeten oppakken om de code te scannen met behulp van hun camera. Met andere woorden, het is gemakkelijk, hip en snel. Perfect voor mensen die onderweg zijn.

Bovendien zijn deze QR-codes ook gemaakt met een unieke maar uniforme stijl, zodat ze zich onderscheiden van barcodes op productlabels en andere soorten codes.

Hier zijn de drie belangrijkste redenen waarom QR codes nu zo populair zijn op de markt:

Een quick response (QR) code kan tonnen aan informatie lezen. Een QR code kan details bevatten over een telefoonnummer, een SMS of e-mail bericht, V-Card contactgegevens of gewoon alfanumerieke tekst.
Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om QR codes te genereren. Denkt u dat u een QR code vanaf nul moet maken door rudimentaire codering via internet? U hoeft ook niet te overleggen met bepaalde dienstverleners bij het maken van uw codes voor uw persoonlijk of zakelijk gebruik. Er zijn meer QR code generatoren op dit moment die het automatisch, veiliger en betrouwbaarder maken om deze codes te maken met eenvoudige stappen.

Concurrentie tussen bedrijven is nog nooit zo spannend geweest. QR code bedrijven zijn in de markt die ook anderen aanmoedigen om hun spel te intensiveren en meer kansen te bieden voor hun klanten.

Gratis SDK die bij de aankopen wordt geleverd. De laatste keer dat ik keek wilde Honeywell dat je SDK toegang kocht. Ik kan het nu mis hebben.
1D/2D & Magnetische lezer in een geval (indertijd was dat het enige item dat ik vond, dat ook fatsoenlijke recensies had, het veld is nu veranderd)
Coolheidsfactor. Ik weet dat het ijdel is, maar als het gereedschap cool is, is de kans groter dat het door werknemers wordt gebruikt, in plaats van dat het hun wordt opgedrongen.
Nadelen:

Alleen iOS – er is geen optie om Android of Windows apparaten te gebruiken, zoals met oplossingen van Honeywell of Motorolla
Een beetje duurder dan de concurrentie (met ongeveer 10% tot 30%)
Linea Pro is verkrijgbaar in verschillende opties:

Linea Pro 5 – 1D/2D
Linea Pro 6 – 1D/2D
Linea-pro 4 – – met 3-sporen magneetstriplezer en 1D/2D barcode – meest betaalbaar, maar het is oudere technologie met oudere firmware,
Infinea Tab 2 – 1D/2D w/ MSR voor iPad) – voor bedrijven en mensen die in het veld werken.

Wij kunnen jullie helpen jullie omzet een boost te geven door het gebruik van een QR code.

We zullen laten zien hoe wij, BRepublic deze methoden voor marketing van oa Brouwerijen, Supermarkten, Hotels, Vastgoed, Webshops en Cosmetische bedrijven hebben toegepast.

Stuur ons direct een bericht en wij kijken naar de beste mogelijkheden.

Geef een reactie