Merknaam bedenken

Wat zijn de beste manieren om een naam voor je merk te vinden?

Het kiezen van een goede naam voor je startup is lastiger dan de meeste oprichters en brand managers denken. De beste merknamen sluipen ongemerkt ons onderbewustzijn binnen. Ze integreren zich soepel in verschillende delen van ons leven en krijgen een echte betekenis of je het nu hebt over in een Uber springen, op een Tinder-date gaan, of een vriend Whatsappen.

Toch is er meer nodig voor een goede naam dan alleen maar memorabel zijn. Een goede naam moet de juiste basis bieden voor een bedrijf om op te bouwen. Hij moet ook beschikbaar zijn.

Hier zijn enkele stappen die kunnen helpen bij het geven van een naam aan je startup:

  1. Begin met het kennen van je doelgroep.

Beginnen met een duidelijk idee van welke boodschap je precies wilt uitzenden, en met wie je wilt dat je merk resoneert, zal je helpen om eerst een stijl te kiezen (bij uitstek, speels, pragmatisch, modern, intrigerend, krachtig) die de noordster zal zijn op de weg naar het kiezen van een merknaam.

Als u bijvoorbeeld consumentenproducten verkoopt en uw doelgroep bestaat uit millennials of de Y- of Z-generatie, dan hebt u iets meer flexibiliteit om buiten de gebaande paden te denken met intrigerende namen zoals Urban Decay of speelse namen zoals Squatty Potty. Als u echter een bedrijf bent dat zich richt op babyboomers, zou u er goed aan doen iets klassiekers te kiezen zoals Stone Eagle Advisors of Zenith Capital.

Ontdek onze door experts samengestelde selectie van intrigerende, krachtige, pragmatische en klassieke namen. We hebben de beste namen op het web uitgekozen voor zowat elke onderneming! Nu verkennen.

  1. Focus op uw merk, niet op uw bedrijf

Voordat u gaat brainstormen over naamideeën, moet u een aantal eigenschappen opschrijven die uniek zijn voor uw merk. Veel startups maken de fout om hun kenmerken of business in de naam te verklaren. Dit leidt tot saaie en saaie namen. Bijvoorbeeld, als je schrijft:

“We openen een high-end visrestaurant in Everett, Washington.”

Uw naam ideeën zullen waarschijnlijk deze ondertonen hebben:

High-end = klassieke naam
Everett = lokaal restaurant en locatie thema’s
Dit kan – maar zal waarschijnlijk niet – passen bij uw visie.

Als u het opschrijft:

“We openen een uniek, hip visrestaurant. Het decor zal minimalistisch zijn. Het eten zal top zijn, maar de sfeer zal meer casual zijn.”

Uw naamideeën zullen waarschijnlijk een ondertoon hebben die uw merk beter weergeeft:

Uniek, hip = frisse, moderne naam
Minimalistische inrichting = eenvoudige naam

  1. Visualiseer de belangrijkste ideeën

De volgende stap is het bedenken van de verschillende ideeën en beelden die u in uw naam wilt overbrengen en die inherent verbonden zijn met uw merk. In plaats van u te concentreren op het beschrijvende element – d.w.z. wat u verkoopt – concentreert u zich op het uitdrukken van een of twee andere kernconcepten die essentieel zijn voor uw merk, cultuur en waarden.

Als je bijvoorbeeld een food-delivery startup bent, kunnen je ideeën beelden overbrengen van gezond leven, ethisch ingekochte producten of geweldige klantenservice en snelle leveringstijd.

  1. Ken de gevarenzones

Zodra u uw stijl, thema’s en doel duidelijk hebt omschreven, is het tijd om echt te gaan experimenteren. Maar voordat u verschillende namen gaat uitproberen, moet u weten welke gebieden u moet vermijden. Met zo veel handelsmerken wordt de vrijheid om bijna elk willekeurig Engels woord te gebruiken steeds kleiner. De meest voorkomende gevarenzones zijn:

  • Enkelvoudige Engelse woorden
  • Krachttermen – zoals force, united, omni, icon
  • Symbolische woorden – zoals bridge, spring, sage, rocket

Maar het feit dat je niet één op zichzelf staand woord kunt gebruiken, betekent niet dat je deze woorden niet kunt combineren tot iets origineels.

Enkele soorten namen die zijn gekoppeld aan krachtige merken zijn:

  • Transmutaties — Zappos, Zumba
  • Dit en dat — Haute and Bold, Crate & Barrel
  • Samenstellingen — SnapChat, WordPress
  • Visueel verhaal — Ice Mountain, Red Bull
  • Mengsels — Groupon, Instagram


Hoewel samenstellingen en transmutaties geweldig zijn, moet je de woorden hardop uitspreken om er zeker van te zijn dat ze binnen de volgende drie richtlijnen blijven:

Is de naam makkelijk uit te spreken? Hij moet van de tong rollen, in plaats van hem te verdraaien.
Is de naam gemakkelijk te horen? Consumenten moeten uw merknaam kunnen horen en deze vervolgens snel in Google kunnen typen om u te vinden.


Is de naam gemakkelijk te spellen?

Eenvoudige spelfouten zoals Flickr, Xero en Lyft zijn veel gemakkelijker te merken, maar als ze moeilijk te spellen zijn, kunnen er problemen ontstaan.

  1. Maak gebruik van de collectieve genialiteit van Crowdsourcing!

Gezien de meer dan 6,7 miljoen handelsmerk-aanvragen tot nu toe en het feit dat er slechts 171.476 woorden in de Engelse taal zijn, vereist het kiezen van een geweldige nieuwe naam die geweldig en beschikbaar is creativiteit.

Wat is er beter dan één creatieve geest? 200,000! Door het combineren van crowdsourcing, AI en game-ontwikkeling, hebben we niet alleen het naamgevings-proces leuk gemaakt, maar verstoren we ook het traditionele model van een bureau.

Als je specifiek vraagt naar het creatieve proces om een naam voor je bedrijf te bedenken, dan denk ik niet dat er maar één goed antwoord is op de beste manier. Mensen met verschillende persoonlijkheden en gaven zullen het proces vanuit verschillende invalshoeken benaderen en dat is prima.

Vaak wordt “merk” en “handelsnaam” met elkaar verward,
bekijk daarom aandachtig deze video.

Hoe ontwikkelen we een merk voor een product?

Eerste stap – doe nooit alsof je een EEND bent als je zwemt als een HOND. Dus ken uw product goed – onderzoek het en schrijf alle KENMERKEN op.

Tweede stap – als een merk niet UNIEK is, zal het nooit sterk zijn. Kijk dus naar wat uw concurrentie aanbiedt en zoek uit wat uniek is ten opzichte van wat u heeft.

Derde stap – FOCUS. Je kunt niet alles zijn voor iedereen. Dus beslis WIE uw klant is en WELK probleem u op een UNIEKE manier kunt oplossen (in welke behoefte voorziet u met uw product).

>Schrijf op – wie is uw klant?, wat kunt u voor hen doen en waarom zouden ze schelen – dit is uw POSITIONING STATEMENT. Dit is uw leidend licht. Je belofte aan klanten. De essentie van uw merk. Dit is wat je zal moeten communiceren over alle kanalen.

Nu – heel belangrijk – heb je een communicatieve NAAM nodig.

Luie namen werken niet meer – als je een overtuigend aanbod hebt, communiceer dat dan meteen via je merknaam. Een goede naam communiceert uw concept en voordelen meteen. Een communicatieve naam is de beste reclame die u zich ooit kunt wensen.

STALIN – de man van staal.

MADONNA – de moeder van God.

LADY GAGA – kapitaliseert op het populaire lied “Radio Ga Ga” van Queen. (zeker “gaga” betekent ook “gek” maar dat is niet zo belangrijk)

Burberry BEAT – roept gevoel van BEATLES op

Als je duidelijk weet wat je te bieden hebt en tegen wie je het hebt (wie is je klant), dan is het veel eenvoudiger om te beslissen of de naam bij het concept past.

Ontwikkel vervolgens de visuele identiteit, verpakking en communicatie op basis van je positionering – wat bied je aan en aan wie. Denk eraan – je moet je belofte en je aanbod van waarde heel duidelijk uitleggen!

Nu, laten we samenvatten –

Aangezien deze vraag beperkt is tot product branding – het enige waar je om moet geven is:

goed geïdentificeerde doelklant


goed geïdentificeerde behoefte

  • unieke (originele) manier om in die behoefte te voorzien, die overeenkomt met het vermogen of de eigenschap van uw product
  • communicatieve naam (zo belangrijk!)
  • visuele identiteit die uw originaliteit vertaalt in grafische symboliek (onthoud – een beeld zegt meer dan 1000 woorden!)
  • de meeste merken slagen er niet in om verbaal te communiceren met hun doelklanten – maak die fout niet. GEBRUIK UW VERPAKKING OM TE COMMUNICEREN ALSOF U MET EEN VRIEND PRAAT!
  • houd al uw communicatie CONSISTENT en “on brand” – houd u aan uw strategie/positionering in alles wat u doet, ziet en voelt.
  • Branding is geen magie. Magie is wat men niet begrijpt – bijvoorbeeld, in Afrika is elektriciteit magie. Als men branding goed begrijpt – is er geen magie.
  • In feiten – het is zelfs eenvoudig.

Merk is niet een logo of verpakking of product – Een merk is een IDEE in de hoofden van de mensen, uw klanten. En uw taak is om dat idee te creëren. Met behulp van communicatie, verpakking, visuals, merknaam. Maar voordat u dat kunt doen, moet u het concept definiëren dat u gaat communiceren.

Echt product – natuurlijk – doet er ook toe. Een echt product maakt de belofte waar die je via communicatie doet. Het vermogen om de belofte waar te maken maakt of breekt het merk! Als het product een Apple computer is, kan het maar beter een goed product zijn. Als het product is een soort van Coke – voordelen zijn echt virtueel. Ze bestaan alleen in perceptie. Hiermee wilde ik aantonen dat sommige merken zuiver perceptueel en zelfs denkbeeldig kunnen zijn, terwijl andere een zeer praktische realiteit moeten hebben.

Je kunt melk bijvoorbeeld verkopen als een bron van vitaminen en calcium (de gezondheidsstrategie). Of je kunt melk verkopen als “van de vrolijke koeien” omdat ze de hele dag naar klassieke muziek luisteren. Beide zijn levensvatbare strategieën. De eerste is praktisch (omdat je die vitamines in melk moet hebben om een claim te kunnen maken) de tweede is perceptueel, virtueel maar kan mensen op een emotioneel niveau aanspreken.

U beslist welke richting u uitgaat.


De juiste bedrijfsnaam kan u een echt voordeel opleveren.

De ideale bedrijfsnaam moet zo veel mogelijk van het volgende bevatten:

Kleverigheid
Onderscheidend
Beschrijvend
Gedenkwaardig
Fantasierijk

De realiteit is dat een verkeerde naam je startup kan veroordelen tot onbekendheid en mislukking.

Als je deze taak niet serieus neemt, zul je het verpesten. Maar, als je het goed doet, kan het een concurrentievoordeel worden.

Gebruik het volgende spelplan om een naam voor uw toekomstige miljoenenbedrijf te bedenken.

U hebt talloze opties

Neem geen genoegen met een zwakke naam vanwege de concurrentie. Dat u in het begin weinig ideeën hebt, wil niet zeggen dat u geen goede naam kunt vinden.

Er zijn meer dan 28 miljoen kleine bedrijven. Betekent dat dat alle goede bedrijfsnamen verdwenen zijn? Natuurlijk niet.

Het is waar dat veel van de “makkelijke” namen al bezet zijn, maar je kunt nog steeds een geweldige naam verzinnen.

Denk aan het alfabet

Misschien heb je er nog niet bij stilgestaan, maar de juiste bedrijfsnaam kan je bovenaan veel lijstjes krijgen.

Veel lijsten zijn standaard alfabetisch gesorteerd. Als uw naam dus met een A begint, krijgt u meer zichtbaarheid.

Doe niet zo gek en noem uw bedrijf “AAAAAAlways” alleen maar om bovenaan de lijst te komen. Uw naam moet nog steeds zinvol zijn voor uw bedrijf.

Beperk uw markt niet

U kunt beginnen als BARCELONA WEB DESIGNER, maar gebruik die naam niet voor uw bedrijf als u van plan bent om bedrijven in andere delen van het land of de wereld te bedienen. Tenzij u zeker weet dat u slechts in één gebied zaken zult doen, kies dan een naam die veelomvattend is.

Hetzelfde geldt voor de diensten die u aanbiedt. In het bovenstaande voorbeeld is een webdesigner ook beperkend omdat u misschien ook DESIGNER SERVICES en andere verwante diensten aanbiedt.

Vergeet uw domeinnaam niet

Een naam waarbij de .com niet meer beschikbaar is, zou ik niet aanraden.

Ik hoor je dat er .net, .info, .co, en . wat je maar kunt bedenken. Ik denk nog steeds dat het sterkste merk de .com is.

Voordat u een naam serieus overweegt, zorg er dan voor dat de domeinnaam beschikbaar is.

Vermijd lange namen

Korte namen zijn beter dan lange. Zelfs bedrijven met lange namen doen er alles aan om ze in te korten. IBM klinkt bijvoorbeeld een stuk beter dan International Business Machines.

Dit betekent natuurlijk niet dat u een acroniem moet kiezen om uw bedrijf een naam te geven. U beschikt niet over de marketingkracht om uw markt op te voeden over wat uw acroniem betekent.

Denk aan globalisering

Uw bedrijf kan klanten over de hele wereld bedienen en het is belangrijk dat uw naam internationaal werkt. Het is bijna onmogelijk om een naam te bedenken die perfect is voor elke taal en cultuur. Als uw bedrijf in de VS is gevestigd, maar u doet zaken in andere Engelssprekende landen, hoeft u zich minder zorgen te maken. Maar er zijn veel voorbeelden van bedrijven die producten een naam hebben gegeven die hun internationale handel schaadt.

Neem nu een beslissing

Het is waar dat u de juiste naam wilt vinden, maar u moet dat wel binnen een redelijk tijdsbestek doen

Er is geen reden waarom het je langer dan 30 dagen zou kosten om een goede bedrijfsnaam te bedenken. Als u er langer over doet, verspilt u uw tijd.

Het is echter wel belangrijk om te weten wat je doel is en wat de belangrijkste gedachte is die je wilt overbrengen.

Wie is je doelpubliek, en welk type naam zal het meest effectief zijn om hen te bereiken? U moet ook weten wat voor “toon” u wilt zetten. Wilt u serieus, gezaghebbend of zelfs bevelend overkomen? Wilt u luchtig en leuk overkomen en mensen laten glimlachen of zelfs hardop laten lachen?

Misschien wilt u nieuwsgierigheid opwekken, mensen aan het denken zetten of aanzetten tot actie. Wilt u recht door zee/to the point zijn, meer beschrijvend of subtiel?

Veel zal afhangen van de persoonlijkheid van uw product of bedrijf, evenals van uw doel. Probeer een aantal voorbeelden te vinden van namen die u mooi vindt, maar ook een paar die u gewoon niet kunt uitstaan. Neem een paar stappen terug en probeer te bepalen waarom u ze mooi vindt of niet. Dit soort oefening kan heel nuttig zijn als onderdeel van het creatieve proces.

Als je eenmaal weet wat je doel is en wat je probeert over te brengen, maak dan een shortlist van ideeën en probeer ze uit op vrienden die eerlijk tegen je zijn. Vraag niet: “Vind je deze naam leuk?” Stel in plaats daarvan open vragen als: “Waarom denk je dat ik deze naam heb gekozen?” De antwoorden zouden eventuele negatieve kanten van die naam moeten onthullen. Ga zo door tot je er een vindt die bij je past.

Vergeet ook niet dat de meeste van onze klanten denken dat het vinden van de “perfecte” naam liefde op het eerste gezicht zal zijn en dat ze het zullen weten als ze het zien. Dit is in de meeste gevallen niet het geval. Misschien vindt u mijn blogpost “Vijf slimme tips om uw bedrijf een naam te geven” interessant. Ik denk dat Tip #2: Creëer objectieve criteria voor je naam, een goede plek is om te beginnen.

Als u een team van brandingexperts wilt raadplegen over het creëren van een naam en slogan, bieden wij, BRepublic een unieke en betaalbare brandingervaring voor bedrijven. En geven we je exclusieve toegang tot ons hele team van getalenteerde, ervaren en diverse branding experts. Je hebt de vrijheid om individueel met teamleden samen te werken, feedback te geven over ideeën en updates door te geven aan het hele team, terwijl we nauw met je samenwerken gedurende het creatieve proces in een leuke, ontspannen online setting.

Geef een reactie